Jelenlegi hely

információs társadalom

Illik Péter

A középiskolai tanítás, és azon belül a történelemoktatás kapcsán is két olvasat, két párhuzamos paradigma van jelen. Jellemző, hogy a tradicionális elvek hígulása, erodálódása zajlik, de nem történt meg az átállás a liberális emberkép jegyében zajló képzésre. Amíg azonban nincs elméleti konszenzus, hogy a közoktatásnak melyiket is kellene képviselnie, addig érdemes félretenni a problémát, és máshogyan, módszertani, praktikus módon megközelíteni azt.

Z. Karvalics László

A nagy amerikai egyetemeken egy ideje tervszerűen archiválják a legnagyobb hatásúnak tartott kutatók, az „égitestként világító nagy szellemek” (luminaries) minden egyes személyes szövegét, beleértve az elektronikus levelezésüket is, hogy az utókor számára megmaradjon az esély ezek felhasználására. Ez a visszaemlékezés alkalom arra, hogy egy, ez idáig ismeretlen Hankiss-szöveg közreadásával gazdagítsam azt a gyűjteményt, ami talán előáll majd egykor.