Jelenlegi hely

Szemle

Szemle

Ismertetések, kritikák, beszámolók a kulturális és közélet fejleményeiről, könyvekről, kiállításokról, konferenciákról.

Illés Anett

Az Art Market Budapest 2011 óta Közép- és Kelet-Európa egyik legjelentősebb képzőművészeti vására, melynek indulása óta a budapesti Millenáris Park ad helyet. Küldetésének megfelelően „kiemelten kezeli az újszerű, inspiráló művészeti tartalmakat, a jövő épp most felemelkedő sztárjait, olyan friss művészeti inspirációkra épít, amelyek épp annyira táplálkozhatnak a feltörekvő régiók – kiemelten a poszt-kommunista kelet-európai országok –, mint a fejlett Nyugat új, progresszív generációjának művészetéből vagy más kontinensek Európában még kevéssé felfedezett művészeti választékából.”

Tóth Márton

Elsősorban nem a kormány nacionalista jellegével van baj, hanem azzal, hogy valójában olyan ál-nacionalistákkal van dolgunk, akik nem a megoldást keresik a szemmel látható globális problémákra, hanem hasznot igyekeznek húzni azokból. A globális válság kezelése lehetetlen öncélú nemzetállami érdekek mentén, csakis összehangolt cselekvéssel érhetünk el globális eredményeket.

Kiss Zoltán

Vérvád – gonosz szó. Kinek a tetteit hatotta át, irányította a benne való hit, illetve a tőle való félelem? Melyik gyerek volt az igazi szemtanú? S vajon mit láthatott? Igazol-e bármiféle antiszemitizmust, ami Eszterrel történt? S persze, mi történt Eszterrel?

A. Gergely András

A Genesis Project és a Salgado alapította Instituto Terra arra készteti a nézőket, hogy tudatosítsák önmagukban, milyen károsodást okozunk saját bolygónkban puszta létünkkel is, mert nemcsak nem ismerjük az állatvilágot, a természeti tüneményeket és őslakos népeket, de vakok és felelőtlenek is vagyunk a megoldás keresésére, meglátására, vállalására.

A. Gergely András

A struktúrában végbement változás még nem változtat a kultúrában! Sőt, a társas vagy társadalmi kiszolgáltatottság sem okvetlenül módosít az integrációs modelleken, hanem rejtett lehetőségként ott marad magában a rendszerben a közösségi szintű szabadságfeltételek lehetséges igénye, valahol ott bújik meg a hiábavaló stratégiai és bürokratikus sikerképesség morális deficitje, az igazságosság mindenkori érzületének rejtekező minimuma, valamint a kialakult érdekkonfliktusok tompítására alkalmas ellenoldali mechanizmusok számos célrendszere.


A. Gergely András

Az egyközpontú és félkarú irányítgatás egész rendszertelensége hosszú távra olyan tökéletlen perspektívákat rajzolhat elénk, melyek evidens vesztesei nem mások, mint a kortárs magyar valóság eltűrői, a korszakos rögtönzés kiszolgálói, tiltakozás helyett megbúvó attitűdöt mutató viselkedési modell további szereplői.

A. Gergely András

Az alkotások „puszta” műtörténeti bemutatása nem szándéka a szerzőnek, ám a kiválasztott festmények keletkezési körülményeihez visz vissza, kettős szemszögből elbeszélve azokat. Vagyis az alkotó mindig egy másik személlyel (baráttal, partnerrel, múzsával, alkotótárssal) együtt „szólal meg”, aki a mester élethelyzetére, érzelmi állapotára, szexusára, életfordulataira, sikereire, kibontakozására is hatást gyakorolt.

A. Gergely András

A fiatal és mondanivalóval bíró, valami-bármit is egységben látni bátor hang úgy jelenik meg itt, mint amelynek távoli horizontján a magyarországi társadalomleírás mívesebb stílusrétege tükröződik. Tükröződik is, de újra is kezdődik, mégpedig nem a folytonosság-hagyományba kapaszkodva, hanem kortárs eszmékre és témákra fókuszáltan, kortárs jelenségeket történeti kontextusba ágyazva.

Trádler Henrietta

Hogyan összegezhetnénk Hankiss szellemi tevékenységét? Ki volt ő? Folytonosan kérdező ember, válaszokat kereső tudós, diszciplínák között vándorló, örökös kalandor? Hankiss Elemér munkáit, szellemiségét, életszemléletét hagyta örökül az utókor számára.

A. Gergely András

A centralizált Magyarország egyben a demokratikus centralizmus három évtizede után talán a legkeményebb politikai fogalomkör a jogérvényes hatalomtechnikákkal szembehelyezkedve! A centralizált és kisajátított demokrácia pedig az időközben megtépázott jogrendszerrel immár olyan kép, mely a léket kapott, zátonyra futott, vitorláját vesztett, lélekvesztővé vált impozáns hajó elsüllyedés előtti utolsó pillanatát rögzíti.

Oldalak